به گزارش “دزفول امروز”، در روایات اسلامی، خواندن زیارت اربعین یکی از نشانه های پنج گانه مومنین شمرده شده است.

برای فهم بیشتر این زیارت ارزشمند سراغ آیت الله رضا سبط الشیخ انصاری رفتیم تا تفسیر مختصری از فرازهای این زیارت و علت تاکید بر آن را در محضرشان بیاموزیم.

مشروح این تفسیر در ادامه می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام على من بذل مهجته ، لیستنقذ العباد من الجهاله و حیره الضلاله

سلام خداوند رب العالمین ، ملائکه الله المقربین ، انبیاء و مرسلین ، ائمه معصومین ع ، و جمیع مؤمنین بر آن کسى باد که به خاطر خلاصى بشر از جهل و نادانی ، و رهایى از سرگشتگی در انواع گمراهی ، خون مبارک او و خانواده شریف او و اصحاب بی بدیل او بر زمین ریخت،السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی أصحاب الحسین.
” اربعین ” لغه به معناى ” چهلم ” و اصطلاحا اطلاق می شود بر بیستم ماه صفر سال شصت و یکم هجرى قمری ، چهلمین روز شهادت سید الشهداء علیه السلام پاسخ اجمالى این پرسش که ( چرا برای شهادت سائر ائمه معصومین علیهم السلام ، اربعین نداریم ) این است که :
اولا : چنین امری مستفاد از روایتی است دال بر بکاء و حزن و اندوه مستمر کائنات تا چهل روز پس از شهادت سید الشهداء علیه السلام
ثانیا : طبق فرمایش بزرگانی همچون شیخ مفید ره و شیخ طوسی ره ، زمان مراجعت اهل حرم از شام به مدینه ، مصادف بوده است با چهلمین روز شهادت آن حضرت
ثالثا : صحابی بسیار جلیل القدر و عظیم الشأن – جابر بن عبد الله انصارى – در چنین روزی وارد کربلاء شده و زیارت اربعین را بجا آورد ، و سنت زیارت اربعین توسط ایشان تأسیس شد
رابعا : در روایتى ، یکى از نشانه هاى مؤمنین ” زیارت أربعین ” معرفى شده است
ناگفته نماند که مراد از زبارت ، چه بسا” مطلق زیارت ” باشد ، نه صرف خواندن متن زیارت اربعین .
مسلما توصیه به خواندن زیارت اربعین ، بدون علت و حکمت نیست ، و دقت در فرازهای این زیارت ، موجب حصول معرفت و بصیرت ، و توجه بیشتر به مقامات شامخ سید الشهداء علیه السلام ، و مبین مجاهدات و خدمات آن حضرت به بشریت و مخصوصا دین و متدینین ، و مبانى و اصولى همچون امر به معروف ، نهی از منکر ، تولی و تبری مى باشد

( فأعذر فى الدعاء ) :
سید الشهداء علیه السلام با بیان حقائق و رهنمودهای خود ، و دعوت مردم به پیروی از حق ، و پیمودن راه خداوند سبحان ، اتمام حجت فرموده و راه عذر را بر آنان و همگان بست
( و منح النصح ) :
با نهایت رأفت و عطوفت ، امت را موعظه و نصیحت فرمود و در راه اصلاح مفاسد – ى که امت به خاطر فاصله گرفتن از قرآن و سنت و عترت – به آن مبتلا شده بودند ، با همه هستی خود مجاهدت فرمود و سرانجام در این راه به شهادت رسیدند ( مراد از همه هستی ، ناظر بر ظواهر است ، و این مطلب نیازمند به بیانی مستقل است که ان شاء الله تعالى در فرصتى دیگر مطرح خواهد شد )

سؤال : (چه کسانی در مقابل آن حضرت موضع گرفته ، و جهت مقابله و مقاتله با ایشان همدل و همدست شدند ؟ !)
مگر آنان از شخصیت بی نظیر ، عظمت ، فضائل و مکارم سید الشهداء علیه السلام ، ناآگاه بودند ؟ !
آیا جد و پدر و مادر آن حضرت – سلام الله علیهم أجمعین – و مقام و منزلت آنان را نمی شناخته و نمی دانستند ؟
و آیا سفارشات اکید رسول خدا – صلى الله علیه وآله وسلم – در مورد عترت و اهل بیت مطهرشان را فراموش کرده بودند ؟
پاسخ این پرسش ، فرازی است از زیارت اربعین : ( و قد توازر علیه من غرته الدنیا )
کسانى در مقابل آن حضرت ایستاده و با حقیقت ستیزه کردند که دنیا آن ها را مغرور کرده بود ، مفتون و مجنون دنیا بودند
( یا ایها الناس ان وعد الله حق فلا تغرنکم الحیوه الدنیا و لا یغرنکم بالله الغرور * ان الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا انما یدعو حزبه لیکونوا من اصحاب السعیر ) فاطر . ۶ / ۵
دلبستگی های بیجا ، غیر معقول ، و غیر مشروع ، سرچشمه ی هر گناه و خطائى مى باشد
مگر در این زمان ، علت فاصله گرفتن مردم عموما ، و برخی از کارگزاران و مسئولین خصوصا ، از ارزش هاى قرآنى و بى توحهى به آرمان انقلاب و حکومت اسلامى ، و اهداف شهداء ، و هزار متأسفانه عدم توجه لازم به رهنمودهاى حکیمانه ى مقام معظم رهبری ، علتى جز ( روى آوردن به مطامع دنیوى شیطانى ، و مغرور و مفتون شدن نسبت به حب ریاست ، و میل به زندگانی اشرافی و اسراف و اتراف ) می باشد ؟
آیا مصیبت هایی مثل حرام خواری ، چپاولگری ، اختلاس ، اتخاذ سیاست های باطل در عرصه سیاست داخلی و خارجی ، و امور فرهنکی ، از اولین نتائج بى اعتنائى به این هشدار مؤکد الهى نیست که : ( فلا تغرنکم الحیوه الدنیا )