به گزارش “دزفول امروز”، دهمین نشست شورای آموزش و پرورش دزفول با حضور “امیر عیسی‌زاده” معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول در محل سالن کنفرانس این مدیریت برگزار شد.

تقدیر از خدمات بنیاد برکت

مدیر آموزش و پرورش دزفول در دهمین نشست شورای آموزش و پرورش این شهرستان در سال جاری ضمن تقدیر از خدمات ارزنده بنیاد برکت گفت: ساخت دبیرستان‌های ۹کلاسه میانرود و حدید، مدارس ۶کلاسه بلادیه و عجیروب، دبیرستان شهر امام(ره)، آموزشگاه ۹کلاسه شهرک زراعی و آموزشگاه‌های گاومیش‌آباد و جاته از جمله خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در دزفول می‌باشند.

عبدالمحمد جرجانی افزود: تکمیل دبیرستان رفیعیان و دبیرستان ۱۰کلاسه مسکن مهر از دیگر طرح‌های آموزشی بنیاد برکت در شهرستان دزفول می‌باشند که جای تقدیر دارد.

افتتاح درمانگاه فرهنگیان

وی همچنین از ساخت دومین درمانگاه فرهنگیان دزفول در منطقه بهاران با مساعدت و کمک مالی فرماندار دزفول خبر داد و گفت: فرماندار دزفول ۲میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرستان به تکمیل این درمانگاه اختصاص داده که امیدواریم با جذب این اعتبار در روزهای آتی این درمانگاه نیز به بهره برداری رسیده و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

مسابقات و برنامه‌های قرآنی و ورزشی

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست بیان داشت: برای بانشاط‌سازی فضای مدارس در ایام دهه فجر برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی اجرا شده و ۴۰هزار دانش‌آموز در حدود ۵۷رشته فرهنگی و هنری شرکت کردند.

علی پورابراهیم اظهار نمود: ۴۷هزار و ۸۰۰دانش‌آموز نیز در رشته‌های قرآنی به رقابت پرداختند و استقبال زیادی از مسابقات ورزشی این شهرستان صورت گرفت.

اسکان مهمانان نوروزی در مدارس

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست با اشاره به اسکان مهمانان نوروزی در شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین بار اسکان مسافران نوروزی بر دوش آموزش و پرورش است از دیگر دستگاه‌های اجرایی تقاضا می‌شود بیشترین همکاری را با آموزش و پرورش داشته باشند و مدارس بخش مرکزی نیز فعال باشند تا در صورت نیاز از مدارس این بخش نیز جهت اسکان استفاده شود.

دبیر ستاد اسکان نوروزی آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست ابراز نمود: امسال یک محل به عنوان ستاد اسکان مهمانان نوروزی در نظر گرفته شده که ۶۵مدرسه را در قالب ۲گروه به مسافران ارائه می کند.

رحیم پورصادق ادامه داد: برای تجهیز مدارس جهت اسکان مسافران نوروزی نیاز به آبگرمکن، یخچال، فرش، کیسه زباله و مایع دستشویی داریم که سازمان های ذیربط باید در این خصوص با آموزش و پرورش همکاری نمایند.

مبارزه با بی‌سوادی

همچنین رئیس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش دزفول در این نشست تصریح کرد: طبق بررسی‌ها و مطالعات میدانی و پیگیری‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که تعداد بی‌سوادان دزفول در حال حاضر کمتر از ۲۵۰۰نفر است.

علیرضا شیرین‌صحرایی تاکید کرد: این درحالی است که در مطالعات انجام شده مشخص گردید بسیاری از افراد فوق دارای مدرک تحصیلی هستند و بر اثر خطا در سرشماری به عنوان بی‌سواد معرفی شده اند.

وی توضیح داد: شناسایی بی‌سوادان واقعی جهت ریشه‌کنی بی‌سوادی در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته که این طرح به صورت پایلوت از ۱۵اسفند تا ۱۵اردیبهشت سال جدید در کوی مدرس، طالقانی و زیباشهر اجرا می‌گردد.

رییس اداره سواد آموزی آموزش و پرورش دزفول خاطرنشان کرد: روستاهای جاته، شهرک زراعی، انجیرک، سنجر و کوی زیباشهر از جمله مکان‌های پرتراکم بی‌سوادی در شهرستان دزفول به حساب می‌آیند.

هدایت تحصیلی و توازن رشته‌ها

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست اذعان نمود: در حال حاضر ۱۱۶دبیرستان دوره اول در شهرستان دزفول وجود دارد که پنج هزار و ۲۵۷دانش آموز دختر و پسر پایه نهم در این دبیرستان‌ها تحصیل می‌کنند و باید برای ورود این دانش‌آموزان به پایه دهم و دبیرستان دوره دوم برنامه‌ریزی و هدایت تحصیلی صورت گیرد.

حسن مرتضوی رمز موفقیت در هدایت تحصیلی را آگاهی دادن به خانواده‌ها و دانش‌آموزان دانست و تبیین کرد: در سال تحصیلی۹۷-۹۶ هدایت تحصیلی از دوره دوم متوسطه به دوره اول منتقل شده که باید بر اساس استعداد، علاقه، امکانات و نیاز جامعه انجام پذیرد.

وی تشریح کرد: در سال تحصیلی۹۶-۹۵ طبق قراردادی که بین دزفول و اداره کل آموزش و پرورش امضا شد مقرر گردید ۴۰درصد دانش‌آموزان پسر دزفول و ۳۱درصد دانش‌آموزان دختر به رشته‌های فنی و حرفه‌ای راه یابند ولی حدود ۳۴درصد از پسران و ۲۲درصد دختران دزفولی به هنرستان‌ها ورود کردند در حالی که اگر کارگاه‌های مربوط به هر رشته در شهرستان وجود داشته باشد می‌توان دانش‌آموزان بیشتری را تشویق به تحصیل در رشته های فنی نمود.

مرتضوی حاضرین را به ضرورت تبلیغ، معرفی و بیان ظرفیت‌های رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش توجه داد و تفسیر کرد: باید مزایای ادامه تحصیل در هنرستان‌ها برای دانش‌آموزان بازگو شده و آموزش در هنرستان‌ها همراه با تولید باشد و در کنار آموزش خیاطی تولید نیز داشته باشیم تا کارآفرینی برای دانش آموزان به وجود آید.