سید کریم حسینی ۴۸ ساله، مدرس دانشگاه و پزشک عمومی است و حالا پس از ۱۴ سال سوابق مدیریتی در وزارت بهداشت، استانداری خوزستان، بنیاد شهید و تأمین اجتماعی می‌خواهد شهردار اهواز شود.

سید کریم حسینی

به گزارش رهیاب، با مشخص شدن ۴ گزینه تصدی شهرداری اهواز در هفته
گذشته همه نگاه‌ها به سمت و سوی مهدی جمالی نژاد شهردار سابق اصفهان و سید کریم
حسینی معاون اسبق استاندار خوزستان کشیده شد. با انصراف مهدی جمالی نژاد و محسن
وطن‌خواه از این روند، احتمال انتخاب علیرضا عالیپور و سید کریم حسینی دو گزینه
باقیمانده قوت گرفت.

سید کریم حسینی ۴۸ ساله و متولد اهواز است، سوابق کاری او از سال ۷۹
آغاز شد و در سال ۸۲ به عنوان معاون مدیرکل بنیاد شهید خوزستان فعالیت کرد. دو سال
بعد با روی کارآمدن کامران باقری‌لنکرانی در وزارت بهداشت، حسینی به عنوان مدیرکل
پارلمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شد تا رابط این وزارت خانه با
مجلس شورای اسلامی باشد.

دو سال بعد جعفر حجازی به عنوان استاندار خوزستان جایگزین حیات مقدم
شد و به همین دلیل از حسینی جهت حضور در استانداری خوزستان دعوت کرد. سید کریم
حسینی در بازگشت به خوزستان به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی فعالیت
خود را آغاز کرد. فعالیتی که منجر به حضور او در معاونت سیاسی و اجتماعی شد و همه
او را به عنوان معاون سیاسی استاندار وقت می‌دانند.

حسینی ۶ سال در دولت‌های نهم و دهم در دو معاونت مهم و تأثیر گذار
استانداری خوزستان فعالیت کرد تا با روی کار آمدن دولت روحانی از استانداری
خداحافظی کند و به عرصه پزشکی بازگردد. گرچه مخالفان حسینی سعی دارند که او را یک
پزشک عمومی معرفی کنند اما سوابق وی در پزشکی هم به مدیریت‌های مختلف ختم می‌شود؛
او چند سالی مدیر بیمارستان امیرکبیر اهواز بود و هم اکنون در پلی کلینیک شهید
رجایی اهواز به عنوان مدیر بیمارستان فعالیت می‌کند.

حسینی در سال ۹۴ کاندیدای انتخابات شد و علی رغم اینکه در هیچ کدام از
لیست‌های سیاسی جای نگرفت توانست بیش از ۵۷ هزار رأی کسب کند، گرچه فعالان سیاسی
معتقدند اگر حسینی در لیست اصولگرایان قرار می‌گرفت می‌توانست به راحتی راهی مجلس
شود.

در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال ۹۶ حسینی به عنوان رئیس
ستاد آیت الله رئیسی در خوزستان فعالیت کرد و توانست در این استان تأثیر گذار باشد
و پس از ان هم در جمع اوری اسناد تخلفات مدیران دولتی به گونه‌ای عمل کرد که
بسیاری از مدیران متخلف شناسایی و با گزارش شورای نگهبان راهی دادگاه شوند. او هم
اکنون به عنوان سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند و ۸ نفر از
کاندیداهای مورد حمایت این جبهه در انتخابات اخیر توانستند راهی پارلمان شهری
اهواز شوند.

سوابق کاری سید کریم حسینی به گونه‌ای است که موافقان وی در صحن شورا
معتقدند او گزینه‌ای است که می‌تواند با توجه به تجارب خود در معاونت توسعه مدیریت
و منابع انسانی استانداری خوزستان در اصلاح ساختار شهرداری اهواز موفق ظاهر شود و از
بحران نیروی انسانی در این سازمان گذر کند.

ویژگی‌های یک شهردار

حسینی معتقد است که « شهردار یک کلانشهر پیش از اینکه تحصیل کرده رشته
عمران و برنامه ریزی شهری باشد، باید مدیری متخصص و کارآمد باشد». او می‌گوید: « مجموعه‌ای
از فعالیت‌ها در شهرداری یک کلانشهر وجود دارد که شهردار نمی‌تواند در همه آنها
متخصص باشد؛ عمران شهری، مسائل فرهنگی و اجتماعی، حوزه حمل و نقل و ترافیک و
مدیریت منابع انسانی از جمله موضوعات اولویت دار در شهر هستند که شهردار باید در
نقش هماهنگ کننده معاونان و مدیران مجموعه این کارها را به سرمنزل مقصود برساند».

«اگر شهردار متخصص در حوزه عمران باشد، مگر فرصت می‌کند که در ریز
مسائل عمرانی شهرداری دخالت کند؟» حسینی با مطرح کردن این پرسش ادامه می‌دهد: «شهردار
باید در نقش هماهنگ کننده ظاهر شود تا از بحران‌های اداری، مالی و انسانی عبور
کند».

شسد کریم حسینی

بحران‌های پیش رو

وی با بیان اینکه بحران‌های مدیریت نیروی انسانی، اداری و مالی از
بزرگ‌ترین مشکلات شهرداری اهواز هستند، می‌گوید: «ما آمار مشخصی از تعداد املاک و
دارایی‌های شهرداری اهواز نداریم و حتی کسی نمی‌داند که به صورت دقیق چند نفر
نیروی شهرداری هستند!». «بنده اگر شهردار شوم اولین کاری که می‌کنم تدوین بانک
آمار است تا بدانیم که در چه عرصه‌ای، با چه توانمندی می‌خواهیم چه کارهایی انجام
دهیم».

حسینی ۹۰ درصد مراجعات به شهرداری را مربوط به حوزه ساختمان و شهرسازی
می‌داند و ادامه می‌دهد: « سازمان‌های بیمه برای برون سپاری کارهای خود دفاتر
کارگزاری را راه اندازی کردند و دولت نیز قسمتی از کارهای خود را به دفاترپیشخوان
دولت واگذار کرده است. شهرداری اهواز هم باید برای انجام کارهای ساختمانی کارها را
به دفاتر شهرسازی واگذار کند تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای هزار نفر، ۹۰ درصد از
مراجعات به شهرداری را کاهش دهد».

وی بیان می‌کند: « کاهش ۹۰ درصد مراجعات به شهرداری با کاهش ۹۰ درصدی
تخلفات برابر است چرا که بخش زیادی از تخلفات شهرداری در حوزه شهرسازی و ساختمانی
است».

گزینه مطرح شده برای تصدی پست شهرداری اهواز جذب سرمایه گذار را یکی
از راه‌های حل مشکلات شهری اهواز دانست وگفت: « ما ناچار هستیم که برای توسعه
مراکز خرید، تفریح، گسترش پارکینگ‌های طبقاتی و… نیاز به بخش خصوصی داریم اما
چار تاکنون در این کار موفق نبوده‌ایم؟ چون فرآیند پیش روی سرمایه گذار، فرآیند
سختی است و سرمایه گذار برای اجرای پروژه باید از چندین خان بگذرد!».

برنامه ایده‌آل یا برنامه دست یافتنی؟

وی عنوان می‌کند: «همه ما می‌توانیم یک برنامه ایده آل برای شهر اهواز
تدوین کنیم اما مهم این است که ما برنامه دست یافتنی تنظیم و تدوین کنیم. شهرداری
در وصول مطالبات نتوانسته موفق عمل کند در صورتی که این مطالبات حق شهروندان و
شهرداری است. از جمله این مطالبت می‌توانم به مالیات ارزش افزوده، عوارض آلایندگی‌ها
و عوارض مختلف است و سیستم مشخصی برای وصول این مطالبات وجود ندارد در حالی که یاری
زیادی به درآمد زایی شهرداری می‌کند».

حسینی می‌گوید: در چندین سال گذشته فقط ۵۰ درصد بودجه پیش بینی شده
محقق می‌شود علت این موضوع وصول نشدن مطالبات است. همین حالا شهرداری ۵۰۰ میلیارد
تومان بدهی معوق دارد و در صورت وصول مطالبات ما می‌توانیم حجم این بدهی‌ها را
کاهش دهیم».

وی بیان می‌کند: « یکی از هنرهای شهردار، همراه کردن دستگاه‌های
اجرایی و مدیران کارخانجات و صنایع استان است، این از عهده کسی بر می‌اید که پیش
این افراد مقبولیت داشته باشد و بتواند از موضع قدرت و توانمندی حقوق شهر را
مطالبه کند».

به گزارش‌ رهیاب، برنامه سید کریم حسینی برای تصدی پست شهرداری اهواز
به ۶ بخش تقسیم شده و به اعضای شورای پنجم شهر اهواز تقدیم شده است. برنامه‌های
حسینی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف شده است.

سید کریم حسینی

خدمات شهری

کوتاه مدت: دفع آب‌های سطحی و حل چالش میان شرکت آبفا اهواز با شهرداری، توسعه
طرح مکانیزه نظافت شهری، تسریع در اجرای طرح کمربندسبز اهواز، ساماندهی دستفروشان،
حذف علائم و تابلوهای آزاردهنده، اصلاح نظام‌های جمع اوری، تفکیک، دفع و بازیافت
پسماند، کارخانه تولید پسماند به کمپوست، ایجاد مرکز اورژانس شهری برای گسترش
خدمات شهری، توسعه سامانه ۱۳۷

میان مدت: طرح احداث پارک‌های گل و گیاه، آبیاری تحت فشار در فضای سبز اهواز،
گسترش فضای سبز اهواز از نظر پوشش و تنوع، ایجاد بازارچه‌های محله‌ای، طرح تشویق
توسعه فضای سبز با همکاری شهروندان، توسعه میادین تره بار

بلندمدت: توسعه پارک‌های محله، ایجاد پارک‌های شهربازی با همکاری بخش خصوصی،
تجهیز پارک‌ها، ارتقای بهداشت عمومی، توسعه خدمات آتش نشانی و ایمنی، پیگیری طرح
جامع رودخانه کارون، استقرار نظام محله محوری، ساماندهی کیوسک‌ها و حفاظت از املاک
شهرداری

حمل و نقل و ترافیک

کوتاه مدت: به روزرسانی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، مدیریت هوشمند
ترافیک، آموزش مستمر به رانندگان شهری، پیگیری پرداخت یارانه حمل و نقل همگانی،
استفاده از فرصت‌های موجود در منطقه آزاد اروند برای ناوگان عمومی، رفع مانع ها
پروژه قطار شهری اهواز، تکمیل رینگ شهری اهواز که هنوز به مراحل نهایی نرسیده است.

میان مدت: گسترش مراکز معاینه فنی در کلانشهر اهواز، مشارکت بخش خصوصی در بخش
حمل و نقل عمومی با توجه به نیاز اهواز به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس و ۶۰۰۰ تاکسی، رفع
گره‌های ترافیک ناشی از خط آهن، ایجاد دسترسی‌های غیرمستقیم و کندروها، بهسازی
پایانه‌ها، ایستگاه‌ها و توسعه خدمات شهروندکارت

بلندمدت: تمرکززدایی از هسته مرکزی شهر خروج خطوط راه آهن از محدوده شهری
برای بهره برداری از زمین‌های موجود در حریم راه آهن و کاهش خطرات عبور قطار،
توسعه و به روزرسانی پایانه‌های برون شهری، ساماندهی توقف‌گاه‌های خودروهای سنگین،
توسعه و نصب دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلفات و توسعه سیستم مانیتورینگ
شهرداری

توسعه و عمران:

کوتاه مدت: بهسازی و روکش آسفالت، ترمیم جدول‌های فرسوده، تسریع و تکمیل پروژه‌ها
و زیباسازی ورودی‌های شهر اهواز

میان مدت: همسطح سازی پیاده‌روها، ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواران،
بازگشایی معابر، انعقاد تفاهم نامه با آبفا برای حل مشکل دفع آب‌های سطحی، احداث
تقاطع‌هایی که کار مطالعاتی آنها به پایان رسیده است

بلندمدت: مدیریت واحد شهری، ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در کنار مراکز تجاری و
نوسازی ساختمان مرکزی شهرداری اهواز

فرهنگی و اجتماعی:

کوتاه مدت: ارائه طرح جامع فرهنگی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، آموزش فرهنگ
شهرنشینی، همکاری با گروه‌های مردم نهاد، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، ساماندهی
آسیب دیدگان اجتماعی، افزایش خدمات رفاهی به کارکنان شهرداری، طرح تکریم ارباب
رجوع، اجرای طرح اخلاق مداری و سلامت اداری

میان مدت: تشکیل شوراهای محله، طرح شهریاران جوان، همکاری با مراکز دینی و فرهنگی،
توسعه کیفی و کمی فرهنگسراها، ایجاد اتاق مشترک دانشگاه و شهرداری، توجه به ورزش
محلات و همگانیف ایجاد سامانه‌های نشاط، ارائه خدمات درمانی و تشویق به کارکنان
شهرداری،

بلندمدت: هویت بخشیدن به شهر اهواز برای ایجاد وابستگی در شهروندان، ایجاد
هویت ایرانی اسلامی در شهر، حفاظت از بافت تاریخی، ایجاد موزه اهواز، ایجاد
نمایشگاه‌های مختلف دائمی و فصلی، طراحی و نصب المان‌های شهری، احداث مجموعه
فرهنگی تفریحی برای کارکنان و معرفی اهواز به عنوان پایتخت ایثار و مقاومت و اجرای
برنامه‌های سالانه در این خصوص.

شهرسازی و معماری

کوتاه مدت: ایجاد سامانه ساخت و ساز، جلوگیری از تراکم فروشی، استقرار نظام
کنترل پروژه برای جلوگیری از تخلفات، پیگیری تصویب طرح جامع شهر اهواز که تاکنون
مصوب نشده است.

میان مدت: برون سپاری خدمات شهرسازی، احیا بافت‌های فرسوده، طرح بهبود سیما و
منظر شهری و اجرای طرح کامل فناوری اطلاعات

بلندمدت: ایجاد ۴ مرکز تجاری، درمانی
و تفریحی در ۴ نقطه شهر، احداث و تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح و استفاده از برنامه
ششم برای توسعه خدمات شهری و شهرسازی

درآمدزایی

استقرار نظام عدالت توزیعی در بودجه، به روز کردن نرخ
عوارض و استحصال درآمدها، شفافیت دریافت‌های شهرداری در حوزه مالیات بر ارزش
افزوده و حق آلایندگی با توجه به اینکه سهم اهواز در این دو حوزه مشخص نیست، جذب
اوراق مشارکت، بازنگری در نظام طبقه بندی مشاغل، بازنگری در جذب عوارض از مشاغل
مزاحم، ساماندهی عوارض با توجه به ممیزی شهر، به روزرسانی نقشه اهواز(نقشه اهواز
از سال ۸۲ به روزرسانی نشده است) پیگیری مطالبات معوق، مشخص شده ارزش افزوده املاک
شهرداری و مشارکت بخش خصوصی برای ساخت مراکز تجاری

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه اعلام شده، تضمین اجرایی
دارد یا خیر؟ می‌گوید: بنده به اعضای شورا اعلام کردم که این برنامه، قراردادی بین
من و شورا است و براساس یک برنامه زمانی مشخص اجرا می‌شود.

انتهای پیام/



منبع: رهیاب