به گزارش “دزفول امروز“، عملیات ساخت پروژه ی قائم واقع در مرکز شهر دزفول، پروژه ای است که با هدف کاستن ترافیک و اتصال خیابان های ۳۰ متری شریعتی و آیت الله طالقانی (ره) در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ شروع شد.

محمدعلی دوایی فر شهردار وقت دزفول در آن زمان، پروژه ی یاد شده را بهترین طرح اجرایی بهسازی بافت فرسوده ی منطقه اعلام نموده و ساخت آن را آغاز کرد.

ساخت این پروژه با اهدافی چون: کاستن از بار ترافیکی خیابان امام خمینی (ره) که در موازات این طرح قرار دارد، ایجاد مراکز تجاری و گردشگری، پارکینگ با ظرفیت ۵۰۰ دستگاه خوردو، زیباسازی منظر شهری و نوسازی مناطق فرسوده وارد فاز عملیاتی گردید.

با گذشت دو سال از این وعده دوایی فر فرمان شهرداری دزفول و تکمیل پروژه ی نیمه کاره ی قائم را به همراه دیگر پروژه های نیمه تمامی چون مجموعه ی فرهنگی ورزشی شهید سوداگر (هزاره ی سوم)، استخر بانوان و … به محمدرضا کرمی نژاد جانشین خود سپرد.

کرمی نژاد شهردار بعدی دزفول در اولین نشست خبری خود در اسفندماه سال ۹۲ (دو سال پس از آغاز پروژه) ضمن اعلام پیشرفت شش درصدی پروژه ی قائم، اتمام آن را جزء اولویت های کاری خود عنوان کرده بود.

اولویتی که پس از گذشت سه سال و نیم هنوز به بهره برداری نرسیده و با رشد کندی که داشت ضرر و زیان زیادی را نیز از لحاظ مالی به شهرداری وارد می کند.

در هر حال ساخت و اتمام طرح قائم به عمر مسئولیت کرمی نژاد قد نداد و با پایان دوره ی چهارم شورای شهر دزفول (که پس از کش و قوس های فراوان او را سر کار آورده بود)، ساختمان شهرداری را ترک کرد.

یکم شهریور ۱۳۹۶ روزی بود که کرمی نژاد دیگر سکاندار شهرداری دزفول نبود و موضوع انتخاب شهردار جدید روز بعد در جلسه علنی شورای شهر دزفول مورد بررسی قرار گرفت.

با وجودی که اکثر اعضای شورا روی انتخاب دوایی فر شهردار اسبق دزفول توافق کرده بودند دو تن از اعضای شورا خواستار بررسی بیشتر موضوع و حضور گزینه های دیگر بودند تا آنها هم برنامه ی خود را ارائه دهند.

دوایی فر همان روز برنامه ی خود را ارائه داد و روز بعد هم دو گزینه ی دیگر که البته کرمی نژاد که همچون دیگر گزینه ها از قطعیت انتخاب گزینه ی یاد شده مطلع بود در صحن شورا حاضر نشد.

دوایی فر برنامه های خود را ارائه داد و با توجه به شرایط مالی حاضر شهرداری اولویت خود را پروژه هایی چون طرح قائم دانست که درآمدزا هستند و می توانند نقدینگی و سرمایه ای برای ادامه ی فعالیت شهری تامین کنند.

درازای فعالیت عمرانی و ساخت پروژه ی تقاطع غیرهمسطح بزرگ ۲۰۰ میلیارد ریالی فتح المبین به علت نبود بودجه ی دولتی و رکود و کاهش شدید ساخت و ساز در شهر که مهمترین چالش دوره ی تصدی کرمی نژاد بود صدای مردم را درآورده و ترافیک سنگین و مزاحمت شدیدی برای اهالی و کسبه ی محل و عابران آن منطقه ایجاد کرده.

پر واضح است که چنین پروژه هایی که نیازمند هزینه ی سرمایه ای کلان هستند و درآمدی ندارند جایی در اولویت های دوایی فر نداشته هرچند گریزی هم از تکمیل آن نیست.

در ادامه اعضای شورا با رای قاطع و هماهنگ کلیه ی اعضای شورای شهر دزفول دوایی فر را مجددا بعنوان شهردار این شهر انتخاب و سکان شهرداری را به او بخشیدند.

البته با توجه به جمعیت بالاتر از ۲۰۰ هزار نفری شهر دزفول انتخاب شهردار باید به تایید وزارت کشور برسد و طی این پروسه ی سه ماهه شهرداری دزفول توسط سرپرست انتخاب می شود.

نهایتا اعضای شورای شهر دزفول ایمان کناری زاده معاون اداری و مالی شهرداری دزفول را به عنوان سرپرست این شهرداری انتخاب کردند.

کناری زاده طی گفتگویی پرداخت بدهی ها را اولویت کاری شهرداری اعلام کرده بود و پروژه ی فتح المبین با رفتن کرمی نژاد متوقف گردید.

ولی پروژه ی قائم سرنوشت متفاوتی داشت و با تغییر رویکرد در شهرداری و شورای شهر پس از مدت ها دوباره مورد توجه واقع شد.

شهردار منتخب طی اولین جلسه ی علنی شورای شهر وعده ی ساخت پروژه ی قائم را داد و پس از اتمام جلسه این پروژه مورد بازدید قرار گرفت.

طی این جلسه و بازدید موضوع آماده سازی و استفاده از گذر این پروژه در روز عاشورا توسط سیدمصطفی عظیمی فر عضو شورا و دوایی فر بیان شد.

و اما امروز رئیس شورای شهر دزفول در گفتگو با خبرنگار دزفول امروز از آغاز مجدد عملیات اجرایی پروژه ی بزرگ قائم خبر داد.

عظیم سرافراز گفت: پس از بازدیدی که همراه اعضای شورای شهر، سرپرست شهرداری و شهردار منتخب از پروژه ی قائم داشتیم و نیز جلسات بررسی مشکلات موجود و مرتفع سازی نواقص و مشکلات آن را برگزار کردیم، با سرعت بیش از پیش شروع و ادامه به فعالیت کردیم.

وی در ادامه اظهار کرد: هم اکنون عملیات اجرایی این پروژه در دستور کار شهرداری قرار دارد و از اولویت های مهم آن به شمار می رود.

قطار

حال باید دید سرنوشت پروژه ی قائم که با نام دوایی فر و فتح المبین که بنام کرمی نژاد گره خورده چگونه خواهد بود. آن هم در شرایطی که شهردار جدید برخلاف دوره ی پیشین خود از بودجه ی دولتی و عوارض قابل توجه پروژه های ساختمانی گسترده سهمی ندارد.

اتمام پروژه های نیمه کاره خصوصا طرح هایی چون تقاطع حیاتی فتح المبین که در گلوگاه ترافیکی حساسی قرار گرفته از مهمترین مطالبات شهروندان دزفولی به حساب می آید و گذر از گسل اتلاف بیت المال و نارضایتی مردم در گرو توجه به اتمام دو پروژه است.